In onze werkwijze vinden wij persoonlijk contact heel belangrijk. Bewindvoering is een samenwerking tussen klant en ons. Zonder een goede samenwerking zal het bewind niet slagen. Wederzijds respect en acceptatie is daarbij nodig. Wij luisteren aandachtig en (ver)oordelen niemand. Wij zijn geduldig en behulpzaam en gaan uit van het goede van de mens. Samen werken we aan (financieel) herstel.
Eerste contact
Het eerste contact kan op veel manieren plaatsvinden. De klant heeft ons zelfstandig benaderd of is doorverwezen door een instantie. In een eerste gesprek, vaak telefonisch, vragen we de klant naar de zorgbehoefte. In bijna alle gevallen zal er een afspraak worden gemaakt voor een intakegesprek.
Intake
Op locatie, door de klant te bepalen, spreken we met elkaar af. Hierbij kan een hulpverlener of een belanghebbende (familie) aanwezig zijn om de klant bij te staan. Aan de hand van een Intakeformulier en andere relevante documenten, die de klant bij zich heeft, brengen we de situatie in kaart. Daarnaast wordt uitvoerig stilgestaan bij de impact van bewindvoering. De klant dient te weten wat er staat te gebeuren en welke hulp wij daar bij gaan bieden. Samen besluiten we of de samenwerking tussen de klant en GEBU Bewindvoering wordt voortgezet.
Verzoekschrift
Vaak is de klant de verzoeker tot bewind, maar dit kan ook familie, een instantie of de gemeente zijn. Het verzoekschrift aan de Rechtbank gaat samen met de nodige documenten. Wij zullen deze documenten voorbereiden en met de klant doornemen. Na ondertekening sturen we deze documenten op naar de Rechtbank.
Zitting en beschikking
De rechter controleert of de stukken correct en volledig zijn. Als dat het geval is volgt er meestal een zitting, hierbij zijn de verzoeker (klant), belanghebbenden en bewindvoerder aanwezig. De rechter zal vragen stellen over het bewind en besluit hier vervolgens over. Bij een positief besluit volgt er een beschikking waaruit dit blijkt. Vanaf het moment dat wij de beschikking ontvangen begint de bewindvoering officieel.
Uitvoering bewindvoering
Onder de uitvoering van bewindvoering vallen veel taken. Niet in alle gevallen zijn deze taken gelijk en afhankelijk van de situatie. Mogelijke taken zijn:
- maken van een boedelbeschrijving (in kaart brengen bezittingen en schulden);
- plan van aanpak maken;
- budgetplan en begroting maken;
- bewind registreren;
- instanties aanschrijven over bewind en postadres wijzigen zodat bewindvoerder stukken ontvangt;
- de financiën regelen: rekeningen betalen, toeslagen aanvragen, bijzondere bijstand aanvragen, leefgeld uitkeren, belastingaangifte doen etc. etc;
- vragen van klanten beantwoorden en regelmatig contact houden met klanten;
- hulp bij vervolgtrajecten zoals schuldsanering;
- verantwoording aan de rechter doen.